Hvorfor står de bare der, halvnøgne og helt rolige? Engelske Jim Johnstons billede af en flok halvnøgne mennesker poserende i et råt, sort klippelandskab vækker nysgerrigheden.
I anledning af Copenhagen Photo Festival præsenterer vi her en række af de fotografer, der deltager med værker på event-auktionen 7. juni.
Der er en stoisk ro over den engelske fotograf Jim Johnstons værk Kyokushinkai – både landskab og mennesker er helt uden bevægelse. Billedet er underligt tidløst. Flokken er udøvere af karatedisciplinen Kyokushinkai. En af de vigtigste læresætninger i den form for karate er, at man skal kunne overkomme hvad som helst.
Flokken af mænd og kvinder i blå kampbukser står i en rolig grundpositur, parate til at tage imod, hvad end der måtte komme. Som de står der på den sorte, rå klippe, lyser de op med deres nøgne overkroppe – kun beskyttet af, hvad de nu hver især kan mønstre af indre styrke.
Billedet er taget i Wales ved Falls of Snow, hvor Sensei Gary Buffon træner med sin flok. Vandfaldstræningen er en særlig disciplin, brugt til at opøve “Osu”: “Osu indebærer at man er villig til at skubbe sig selv til det aller yderste af ens udholdenhedsgrænser og til at overkomme under et hvert pres,” fortæller Jim Johnston.
Man er egentlig ikke i tvivl: De her mennesker lader sig ikke slå ud, selvom de står der, eksponeret, halvnøgne på de golde, sorte klipper. De overkommer hvad som helst!
Værkerne kan ses på Understationen, Nyborggade 13, Østerbro fra den 1.-11. juni, og de ryger under hammeren samme sted onsdag den 7. juni fra kl 19.30. Det er allerede nu muligt at byde med på værkerne her.